Projektas „Iš atokių stočių: Utenos kultūrinio savitumo paieškos“

Zuika Padūkėlis – gyvas: populiarauspersonažo nuotykiai perkelti į edukacinį žaidimą

Rasa MILERYTĖ

Sausio mėnesį Utenos A. ir M. Miškinių viešojoje bibliotekoje vyko neįprasta literatūros pamoka – mokiniai buvo pakviesti išbandyti bibliotekos iniciatyva sukurto interaktyvaus edukacinio žaidimo „Klasėje su Zuika“. Į žaidimo pristatymą atvyko ir pats knygų apie Zuiką Padūkėlį ir kitų populiarių knygų vaikams ir paaugliams autorius Vytautas Račickas. Rašytojas juokavo: „Dar nežinau, kokia bus pamoka, koks dalykas. Jei matematika – tai brrr, o jei literatūra – tai gerai, viskas puiku.“

Zuika Padūkėlis – gyvas
Kaip pasakojo žaidimo iniciatorė, bibliotekos Informacijos skyriaus vedėja Laima Lapinienė, idėja sukurti tokį žaidimą gimė norint populiarinti V. Račicko kūrybą ir skatinti Utenos vaikus skaityti kraštiečių knygas. „Visi žinome, kad tėvai ir mokytojai labai nori, kad vaikai skaitytų knygas. Šis noras nėra be pagrindo – skaitydami vaikai išmoksta mąstyti, skaitantiems vaikams geriau sekasi mokslai, o tai reiškia geresnę ateitį. Mes, bibliotekininkai, norime dar daugiau nei tėvai ir mokytojai – ne tik kad vaikai skaitytų, bet ir kad skaitytų kuo daugiau mūsų krašto autorių kūrinių“, – sakė L. Lapinienė.
Pasak žaidimo kūrėjų, žaidimui pasirinktas būtent V. Račicko kūrinys, nes rašytojas yra glaudžiai susijęs su mūsų kraštu – gimė ir ankstyvą vaikystę praleido Anykščių rajone, mokėsi ir gyveno Utenoje. V. Račicko kūryba svari ir tuo, kad su šio autoriaus kūriniais užaugo ne viena skaitytojų karta. Knygos apie Zuiką Padūkėlį susilaukė itin didelės sėkmės – prieš beveik keturis dešimtmečius sukurtas personažas vis dar mėgstamas ir puikiai pažįstamas skaitytojams.
Praėjusiais metais V. Račickas šventė 70-ąjį jubiliejų.Ši sukaktis iniciatyvioms Utenos bibliotekininkėms tapo žaidimo pamatu. „Seniai puoselėjome idėją sukurti tokią priemonę, kuri paskatintų ir vaikus daugiau skaityti. Pernai pasitaikė proga – gerbiamas rašytojas šventė gimtadienį, pagalvojom, kodėl gi nesusieti šios progos su seniai brandinamu noru“, – kalbėjo V. Lapinienė.

Prie žaidimo kūrimo
prisidėjo vaikai

Interaktyvaus edukacinio su planšetėmis žaidžiamo žaidimo sukūrimą iš dalies rėmė Lietuvos kultūros taryba, tačiau skirtos sumos neužteko, tad reikėjo ieškoti išeičių. L. Lapinienė neslėpė, kad buvo šmėkštelėjusi mintis nebekurti žaidimo, bet visgi gražios idėjos neatsisakė ir nusprendė rasti būdą sumažinti žaidimo sukūrimo kainą. Čia pagelbėjo Užpalių gimnazijos moksleiviai, vadovaujami Užpalių bibliotekos bibliotekininkės Vidos Juškienės.
Vaikai nupiešė daugybę piešinių pagal V. Račicko knygas – šie piešiniai buvo panaudoti kuriant žaidimą, taigi kūrėjams nebereikėjo kompiuterinio dizaino paslaugų. „Vaikai sukūrė labai gražias iliustracijas. Esame dėkingi tiems, kurie piešė. Manau, vaikai įgijo vertingos patirties ir galbūt ateityje iš jų išaugs kompiuterinių žaidimų grafikos kūrėjai. To jiems ir linkėčiau“, – džiaugėsi L. Lapinienė.
Žaidimas buvo sukurtas bendradarbiaujant su kūrybinių industrijų įmone „Iron Cat“, besispecializuojančia žaidimų kūrimo srityje. Žaidimas „Klasėje su Zuika“ bus prieinamas visose Utenos regiono bei kaimyninėse bibliotekose.
Žaidimu patenkintas ir rašytojas V. Račickas. Po pristatymo jis sakė besidžiaugiąs, kad Zuika Padūkėlis tapo artimas skaitytojams, ir spėliojo, kad taip nutiko todėl, kad Zuika, nors išdaigininkas, bet geraširdis ir labai žmogiškas.

Žaidime vertinamas ir kūrybiškumas
Žaidimas „Klasėje su Zuika“ žaidžiamas komandomis. Jį sudaro trys dalys. Kelios komandos varžosi tarpusavyje atlikdamos kūrybines užduotis ir atsakinėdamos į klausimus. Pirmojoje dalyje žaidėjai pagal užduotis piešia, šios dalies pavadinimas – „Baisiapiešis“. Užduotys, ką reikės piešti, sudarytos pagal knygos siužetą. Antra dalis – „Nuomonių ringas“. Čia žaidėjai turi atsakyti į pagal siužetą parengtus klausimus, pavyzdžiui, kiek pamokų per mokslo metus praleido Zuika Padūkėlis. Trečiosios dalies pavadinimas – „Melagienos“. Čia žaidėjai turi ne tik teisingai atsakyti į klausimą, bet ir apgauti varžovus, kad šie pasirinktų klaidingą atsakymą.
Žaidimo metu dideliame ekrane rodoma žaidimo lenta, joje stebimi komandų ėjimai. Kiekvienas ėjimas, kaip sako žaidimo iniciatoriai, – tai tam tikras mini žaidimas, kurio rezultatas nulemia, kiek taškų kiekviena komanda gauna. Taškai skiriami ne tik už teisingus atsakymus, bet ir už kūrybiškumą. Žaidimo principai, pasak kūrėjų, didina motyvaciją ir norą skaityti, knygose ieškoti teisingų atsakymų.
„Per žaidimą interaktyviai pristatoma kraštiečio rašytojo V. Račicko kūryba, vaikai ir paaugliai įtraukiami į jo literatūrinių kūrinių ir jų personažų gyvenimo peripetijas, sukuriamas nuotykis, kurio dalyviai įgyja ne tik literatūrinių žinių, bet ir lavina savo kūrybiškumą“, – apie žaidimą rašoma pranešime spaudai.
Autorės nuotr.