Jaunimo kampas

Moksliniuose pasiekimuose atsiskleidžia lyderiai

Rasa MILERYTĖ

Šioje skiltyje jau esame rašę apie įvairius Utenos moksleivių meninius pasiekimus, veiklą muzikos grupėse, saviraišką tapyboje, tačiau Utenos moksleiviai demonstruoja puikius pasiekimus ir mokslinėje veikloje, dalyvauja projektinėje veikloje.

Štai Utenos A. Šapokos gimnazijos moksleiviai šiemet įvertinti antrąja vieta kūrybiniame gamtos mokslų STEAM konkurse „Mūsų eksperimentas“. Iš viso konkursui buvo pateikta 50 darbų – fizikos, chemijos, biologijos, inžinerijos eksperimentų. Dirbdami savarankiškai ar nedidelėmis komandomis mokiniai kėlė hipotezes, formulavo eksperimentų tikslus ir uždavinius, planavo eigą, o kaip sekasi – fiksavo filmukuose.

Uteniškiai šiam konkursui pateikė moksleivių Dariaus Kastanausko ir Astijaus Puodžiuko darbą „Saulės baterijų jungimo tyrimas“ (darbo vadovas mokytojas Stasys Kirdeikis). Darbas ne tik įvertintas antrąja vieta Lietuvos mastu, bet ir pelnė specialųjį šių metų konkurso partnerių „Mokslo technologijos“ prizą. Atliekant tyrimą buvo sukonstruotas saulės elektrinės modelis su dviem skirtingais baterijų išdėstymo būdais. Tyrimas atliktas naudojant Arduino mikrokompiuterį, kuris buvo suprogramuotas kas 5 min. matuoti elektrinės įtampą. Tyrimas parodė, kad efektyviau veikia vien tik pietų kryptimi orientuotos saulės baterijos, nors dalį baterijų pasukus rytų–vakarų kryptimi, energijos teikimo laikas pailgėja.

Projekto vadovas mokytojas Stasys Kirdeikis džiaugiasi dirbantis šiuolaikiškoje mokykloje. „Graži aplinka, gerai įrengtos mokymosi aplinkos, išmaniosios lentos, moderni laboratorinė įranga. 3D spausdinimas ir kitos technologijos. Mokomoji medžiaga prieinama ir dalis ugdymo veiklų vyksta gimnazijos virtualioje mokymo aplinkoje Moodle, kurią naudoja praktiškai visos aukštosios mokyklos. Nuotolinio mokymo metu, visos mokymosi veiklos sėkmingai buvo perkeltos į šią aplinką. Ugdymo metų mokytojai naudoja modernias mokymo metodikas, pavyzdžiui dalis ugdymo veiklų vyksta pagal Universalaus ugdymo dizaino metodiką, kai mokinys pats gali rinktis mokymosi būdą. Naudojamos ugdymo formos pasiteisina, A. Šapokos gimnazijos mokinių pasiekimai, įskaitant ir valstybinių egzaminų rezultatus, smarkiai viršija rajono ir respublikos vidurkius. Gimnazijos mokiniai iškovoja prizines vietas rajoninėse, respublikinėse olimpiadose, konkursuose“, – „Uteniui“ yra pasakojęs fizikos mokytojas.

STEAM veiklose dalyvauja ir kiti Utenos gimnazistai – Dauniškio ir „Saulės“ gimnazijų moksleiviai. Utenoje kuriamas STEAM atviros prieigos centras, kurio specializacija – astrofizikos ir aerokosmonautikos specializuota laboratorija. Taip pat centre bus įsteigtos standartizuotos biologijos-chemijos, fizikos-inžinerijos ir robotikos-IT laboratorijos. Spalio pabaigoje „Saulės“ gimnazistai išbandė STEAM siūlomas veiklas, veiklos vyksta ir Dauniškio gimnazijoje.

Dauniškio gimnazijos moksleiviai šiemet pasižymėjo Lietuvos mokinių informatikos olimpiados savivaldybės etape ir pateko į šalies etapą. Tarp įvairių veiklų gimnazistai spėjo sudalyvauti ir kelionėje į Strasbūrą. Anksčiau gimnazijos geografijos mokytoja Ligita Pelikšienė yra pasakojusi, kad į Strasbūrą gimnazistai vyksta kasmet.

„Pagrindinis projektas, kuriame dalyvaujame jau šeštus metus ir į kurį įsitraukėme mano iniciatyva – „Mokykla – Europos parlamento ambasadorė“. Buvome vieni pirmųjų, kurie įšoko į šį traukinį. Šis projektas skirtas pilietiškumo ugdymui, europinių vertybių skatinimui. Projektas vyksta ištisus metus, šiemet ir vėl apgynėme „Mokyklos – Europos parlamento ambasadorės“ vardą. Trejus metus buvome laimėtojai, apie trisdešimt mūsų gimnazijos mokinių šio projekto dėka apsilankė Europos parlamente Strazbūre. Ten pabuvę mokiniai stipriai ūgteli. 2020 m. keli mokiniai įstojo į Vilniaus universiteto tarptautinių santykių studijas – juos paskatino būtent dalyvavimas šiame projekte. 2021 m. dvi merginos įstojo į Vadybos ir ekonomikos universitetą (ISM) studijuoti ekonomikos. Motyvaciniame pokalbyje didžiausią pliusą merginos pelnė būtent už dalyvavimą šiame projekte. Manau, kad šis projektas mokiniams suteikia galimybę judėti į priekį, pamatyti platesnį pasaulį“, – yra pasakojusi mokytoja.