Aktualijos

Švietime politikos negali būti

Genovaitė ŠNUROVA. Utenoje su oficialiu vizitu lankėsi Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė bei keletas jos komandos narių: viceministrė Agnė Kudarauskienė, patarėja Agnė Andriuškevičienė, atstovas spaudai (patarėjas) Dainoras Lukas. Atvyko ir LR Seimo narys Edmundas Pupinis bei jo patarėjas. Utenos rajono savivaldybės tarybos posėdžių salėje svečių jau laukė visų Utenos rajono švietimo įstaigų vadovai, kai kurie rajono savivaldybės tarybos nariai ir, žinoma, žiniasklaidos atstovai. Svečiai iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pirmiausia susitiko su Utenos rajono meru Alvydu Katinu, administracijos vadovais. Ministrė J. Šiugždinienė susitikime nedaugžodžiavo, kalbėjo trumpai ir dalykiškai: „Pirmiausia noriu padėkoti visiems švietimo įstaigų vadovams, mokytojams už darbą tikrai visiems mums sudėtingu laiku. Jau lyg ir atrodė (vasarą), kad viskas, kas buvo blogiausia, praėjo. Manau, visi tikėjomės, kad dabar viskas jau bus paprasčiau, bet visi supratome, kad situacija nė kiek negerėja, greičiau blogėja. Mūsų vizito tikslas – pasikalbėti su jumis neformaliai, visiškai atvirai. Norėčiau atviros diskusijos, kurios metu pasakytumėte, kas jums labiausiai rūpi, kokios problemos neleidžia ramiai gyventi, kokie neaiškumai iškyla kasdienybėje. O gal ir pasidžiaugti turite kuo. Mūsų komandos narė A. Andriuškevičienė atsakinga už tūkstančio mokyklų programas, o viceministrė A. Kudarauskienė atsakinga už profesinį ugdymą. galite užduoti joms klausimus. O klausimai, kuriuos mes norėtume aptarti su jumis, net keli. Pagrindinis – pasikalbėti su jumis apie dabartį, sužinoti, kaip jums sekasi savo mokyklose valdyti pandemiją, išgirsti, kaip vyksta testavimas, kuo galime padėti, ko mes dar nesame padarę. Sausio mėnesį jau planuotume startuoti su tūkstantmečio mokyklos koncepsija. (Tūkstantmečio mokykla vadinama mokykla su bibliotekomis, sporto aikštynais, individualaus mokymosi ir poilsio erdvėmis, šiuolaikiškomis ugdymo metodikomis. Tikslas – nuosekliai atnaujinti mokyklas. Tokių mokyklų tinklo programa bus įgyvendinama savivaldybių lygmeniu Savivaldybės, norinčios įsteigti Tūkstantmečio mokyklą, dalyvaus konkurse.) Mūsų pagrindinių darbų sąraše – dar šį rudenį patvirtinti brandos egzaminų vertinimo sistemos pokyčius. Planuojame pilotuoti bendrojo ugdymo programas, kai kurias koreguojam, kai kurias jau galėsim paleisti. Taip pat profesinio orientavimo modelis bus patvirtintas šį rudenį. Kitą savaitę aš Vyriausybei pristatysiu vadinamąją mokytojų išlaikymo ir pritraukimo programą. Mes darome viską, kad atlyginimas mokytojams didėtų maksimaliai tiek, kiek įmanoma šiandienos sąlygomis. Komentarai, kuriuos šia tema skaitome spaudoje, yra dar labai nesavalaikiai ir nebūtinai tokie, kokie pristatomi. Tikimės paties geriausio rezultato. Turėtų stipriai keistis mokytojų pritraukimo strategija. Mes stipendijas, kurios yra dabar mokamos būsimiems pedagogams (300 eurų), siesime su tuo, kad gavus stipendiją būtina atidirbti mokykloje tam tikrą metų skaičių. Jeigu atidirbi, tuomet stipendijos grąžinti nereikia. Galbūt pavadinimas bus kitoks, gal nesivadins stipendija, bet tai esmės nekeičia. Manom, kad tai padės pritraukti į mokyklas, ypač į rajonų, mokytojus, nes dabar mūsų pačių atliktas tyrimas labai aiškiai rodo, kad visiškai nėra koreliacijos tarp absolventų, baigusių studijas, ir įsidarbinamumo rajono mokyklose. Visus ketverius bakalauro studijų metus mokame tuos 300 eurų, bet daugeliu atvejų jau parengti specialistai pasilieka didžiuosiuose miestuose arba tiesiog neįsidarbina mokytojais, arba įsidarbina tose srityse, kuriose mums šiandien mokytojų tikrai netrūksta. Norėtumėme daugiau dėmesio ir finansavimo skirti profesinėms studijoms: perskirstyti finansavimą ir daugiau finansuoti profesines studijas. Būtina sudaryti sąlygas dirbantiems mokytojams įgyti antrą kvalifikaciją. Švietimo sistemoje labai trūksta pagalbos specialistų. Tai tikrai didelė problema. Kas iš to, kad mes įsteigiame papildomus etatus, jei nėra žmonių, kurie nori ir gali dirbti švietimo pagalbos specialistais. Neseniai turėjome susitikimą su kurčiųjų organizacijomis. Paaiškėjo tai, kad Lietuvoje iš viso šiandien nėra institucijos, kuri rengtų surdopedagogus. Yra sričių, kur tikrai labai reikalingi specialistai, bet jų paprasčiausiai nėra. Šiais metais mes skiriame papildomą finansavimą privalomam ikimokykliniam ugdymui. Tai pagalba vaikams, kurie auga socialinės rizikos šeimose. Norime, kad tie vaikai būtų atvežti į darželį, pamaitinti, organizuojamas ugdymas. Yra nemažai savivaldybių, kuriose tai jau padaryta. Tokie faktai džiugina.“ Utenos rajono savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Romualdas Kraulišas pristatė svečiams Utenos rajono švietimo sistemą, padarytus pokyčius ir tinklo pertvarką. Švietimo įstaigų vadovai pateikė ministrei keletą klausimų dėl būtinybės steigti mokytojo asistento etatus, dėl profesinio ugdymo sistemos specialistų ruošimo, dėl mokinių skaičiaus klasėse, dėl vaikų, kuriems diagnozuoti specialūs poreikiai, programų, dėl būtinųjų sąlygų mokyklose įgyvendinimo ir kt. Po susitikimo ministrė ir jos komanda lankėsi kai kuriose švietimo įstaigose.