Projektas "Paribio istorijos"

Socialinis taksi – užtikrinti savarankiškumą

Rasa MILERYTĖ

Jau ilgiau nei metus Utenos gatvėmis rieda socialinis taksi. Ši paslauga skirta judėjimo negalią turintiems žmonėms. Socialinio taksi paslauga užtikrina saugų ir patogų neįgaliųjų keliavimą. Kaip sakė Utenos rajono neįgaliųjų draugijos pirmininkė Sandra Ragaišytė, socialinis taksi prisideda prie neįgaliųjų gyvenimo kokybės gerinimo.

„Socialinis taksi“ nėra vien negalią turinčių žmonių vežimas – tai ir pagalba išeinant iš namų, daiktų nunešimas, įsodinimas, palyda ir viskas, kas užtikrina asmens, turinčio negalią, savarankiškumą ir nepriklausomybę. Ši paslauga rūpinasi įvairias negalias turinčių žmonių kelionių organizavimu į ekonominio ir socialinio užimtumo vietas (darbą, ligoninę, universitetą, kiną, teatrą, parduotuvę, oro uostą) visą parą.

Kaip informavo Utenos rajono neįgaliųjų draugijos vadovė, šiuo metu Socialinio taksi sistemoje yra registruotas 71 Utenos gyventojas. S. Ragaišytė pasakojo, kad neįgalieji šią paslaugą dažniausiai renkasi, nes neturi asmeninio transporto, negali naudotis viešuoju transportu arba gyvena nepritaikytuose būstuose. Socialinis taksi, sakė pašnekovė, padeda šiems asmenims savarankiškai keliauti, dalyvauti įvairiose socialinėse ir kultūrinėse veiklose ir tokiu būdu bent iš dalies sprendžia šios socialinės grupės izoliacijos problemą.

„Pastebėjome, jog net paskelbus karantiną, kuomet didžioji dalis klientų saugojosi ir nėjo iš namų, Socialinio taksi paslaugos vis tiek buvo aktualios: ir toliau teikėme būtinąsias paslaugas klientams, kurie periodiškai privalo vykti į medicinos įstaigas. Tiems, kurie vengė eiti iš namų, Socialinio taksi vairuotojai vežė būtiniausius maisto produktus, vaistus. Karantino metu nemokamai vežėme ir vis dar vežame žmones vakcinuotis“, – pasakojo S. Ragaišytė.

Pašnekovė sakė, kad Socialinio taksi paslauga besinaudojantiems klientams teikiama ne tik pavežėjimo paslauga. Klientams dažnai reikalinga pagalba išeinant iš gyvenamojo būsto, patenkant į automobilį, nešant daiktus. Šiuos dalykus atlikti padeda Socialinio taksi vairuotojai.

Pasak S. Ragaišytės, praktika rodo, jog Socialinio taksi klientai besinaudodami šia paslauga tampa savarankiškesni, geba geriau savimi pasirūpinti.

„Pavyzdžiui, klientai, kuriuos visais kitais atvejais privalo lydėti šeimos narys, su Socialiniu taksi dažnai patys gali nuvykti į socialinių paslaugų centrą, medicinos įstaigas, parduotuves. Taip pat itin smagu matyti, kad Socialinio taksi paslaugomis dažnai naudojasi žmonės, keliaujantys į darbą, įvairius užsiėmimus, socialinius ar kultūrinius renginius – tai rodo didėjantį šių žmonių socialinį ir ekonominį užimtumą. Karantino metu, be abejo, vyko tik būtiniausios kelionės, tačiau labai tikimės, jog gerėjant epidemiologinei situacijai, mūsų klientai galės grįžti prie ankstesnių pomėgių, hobių ir veiklų“, – kalbėjo S. Ragaišytė.