Aktualijos

Verslininkas Edgaras Šičkus: „Noriu populiarinti šviežią lietuvišką produkciją“

Rasa MILERYTĖ. „Labai tikiu tuo, ką darau. Man patinka, kad lietuviai vartoja tai, kas užauginta Lietuvoje. Palaikau Lietuvos ūkininkus, nes manau, kad jie sukuria daug puikių produktų. Ir aš visada maniau, kad ir Lietuvoje galima sukurti verslą, tiesiog reikia mažiau skųstis, o daugiau stengtis“, – sako Edgaras Šičkus, įmonės „Geri produktai“ direktorius. Ši įmonė bendradarbiaudama su geriausiais šalies ūkininkais pirkėjams visoje šalyje pristato „Merkio produktų“ prekės ženklu pažymėtą produkciją.
Siūlo rinktis iš daugiau nei 200 produktų
„Jau nuo 2009 metų siekiame užauginti, pagaminti ir pristatyti kokybiškus bei šviežius maisto produktus Lietuvos šeimoms. „Merkio produktų“ komandoje nerasite bendradarbių. Esame draugai, kurie kiekvieną dieną daro tai, ką myli, ir siekia bendro tikslo. Būdama maža įmone galime suprasti kiekvieną klientą ir užtikrinti, kad kuo daugiau šeimų galėtų mėgautis kokybišku maistu“, – taip internetiniame tinklalapyje pristatomi „Merkio produktai“.
Prekės ženklas „Merkio produktai“ išsivystė iš šalyje jau senokai žinomų „Merkio šamų“. 2009 m. šamų augintojas fizikas Artūras Merkys vienas pirmųjų Lietuvoje pradėjo auginti šamus ir pasitelkęs šeimos pagalbą įkūrė modernų žuvų auginimo ūkį.
Kaip rašoma puslapyje, šamų augintojai suprato, kad pardavinėjant šamus turguje nukenčia žuvų šviežumas, nes neparduotą produkciją tekdavo sandėliuoti ir vėl bandyti parduoti. 2011 m. nuspręsta žuvis parduoti tik pagal išankstinius užsakymus. Tuo metu klientai pradėjo kalbėti, kad šalia žuvų jie norėtų įsigyti ir daugiau produktų. Produktų užsakymo ir pristatymo sistema jau buvo išvystyta, tad A. Merkys, jo sūnus Girius Merkys ir šeimos draugas E. Šičkus po ilgų dvejonių nusprendė plėsti verslą ir 2013-ųjų liepos 15 d. užregistravo uždarąją akcinę bendrovę „Geri produktai“. Kadangi Merkio vardas jau buvo žinomas, produkcijai pasirinko „Merkio produktų“ prekės ženklą.
Per septynerius veiklos metus „Merkio produktai“ jau bendradarbiavo su maždaug 60 Lietuvos ūkininkų. šiuo metu, atmetus sezoninės produkcijos gamintojus, bendradarbiauja su maždaug 25. Klientai gali užsisakyti šamą, upėtakį, ungurį, krevečių, veršienos, ėrienos, vištienos, triušienos, pieno produktų, uogų, smidrų ir kitos produkcijos. Pirkėjai gali rinktis iš apie 200 skirtingų pozicijų.
E. Šičkus pažymi, kad įmonė laikosi šviežumo, kokybės ir atvirumo standartų.
Didžiausia klientų koncentracija – didmiesčiuose
„Merkio produktų“ verslo modelis šiandien Lietuvoje jau neblogai atpažįstamas, bet vos pradėjus veiklą tai buvo naujovė. Kaip viskas vyksta? Klientai norimą produkciją iš anksto užsisako internetu, E. Šičkus ir jo kolegė surenka produktus iš ūkininkų, sudėlioja į krepšelius ir tam tikromis savaitės dienomis sutartu laiku nuveža į kliento namus arba į atsiėmimo vietą partnerių parduotuvėse. Įmonė prekiauja tik smulkiųjų Lietuvos ūkininkų užauginta produkcija ir, pasak pašnekovo, orientuojasi į aukščiausią kokybę, kokią tik galima rasti Lietuvoje.
Kiekvieną ketvirtadienį produkcija pristatoma į Vilnių, kas antrą penktadienį maršrutas keičiasi: vieną savaitę važiuojama kryptimi Kaunas–Marijampolė–Klaipėda, kitą – Kaunas–Panevėžys–Šiauliai. Pakeliui užsukama į šalia esančius mažesnius miestus, bet pagrindinė „Merkio produktų“ klientų auditorija, kaip pasakoja E. Šičkus, susitelkusi didmiesčiuose.
„Mažuosiuose miestuose turim tik vieną kitą klientą, nors po truputį ir čia atsiranda nuolatinių pirkėjų. Mūsų verslo pagrindas – nuolatiniai klientai, tokių yra apie 90 procentų. Didžiausia klientų koncentracija – Vilniuje. Viena tai lemiančių priežasčių yra ta, kad didžiuosiuose miestuose perkamoji galia yra didesnė. Daugiau uždirbantys žmonės gali sau leisti įsigyti galbūt šiek tiek brangesnių, bet kokybiškesnių produktų, – mintimis dalijasi verslininkas. – Nors, tarkim, Vilniuje turim nemažą maršrutą aplink miestą. Vadinamoji naujoji banga išsikelia šiek tiek už miesto, kur ramiau, bet infrastruktūra ganėtinai gera ir jie neturi problemų susisiekti su Vilniumi.“
Vertybė – šviežumas ir lietuviškumas
Pasak E. Šičkaus, toks apsipirkimo modelis klientams priimtinas tuo, kad jie nesunkiai gali gauti už kelių šimtų kilometrų pagamintos produkcijos, kurios įprastai nenusipirktų. Be to, įmonė garantuoja, kad visi produktai bus švieži ir pagaminti Lietuvoje. Šiems kriterijams E. Šičkus taiko itin griežtus reikalavimus. Yra buvę atvejų, kai paaiškėjo, kad ūkininkai melavo dėl produkcijos kilmės – pirko iš Lenkijos ir parduodavo kaip savo gaminius. Su tokiais ūkininkais bendradarbiavimas iš karto nutraukiamas.
„Man svarbu prekiauti būtent lietuviška produkcija, džiaugiuosi, kad lietuviai perka Lietuvos ūkininkų gaminius, tai skatina vidinę ekonomiką. Yra ūkininkų, kurie gamina labai kokybiškus produktus, bet neturi galimybės išplaukti į platesnius vandenis. O mes turime galimybes padėti jiems judėti į priekį. Lietuvoje yra daug aukso branduoliukų, kurie matomi tik labai siauroje vietinėje nišoje. Aš noriu, kad jie būtų pastebėti ir įvertinti. Man patinka dirbti su kokybišku produktu, negalėčiau dirbti su tuo, kas yra tik pusėtinos kokybės“, – taip E. Šičkus pristato savo verslo filosofiją.
Lietuviai ne itin linkę planuoti pirkinius
Pašnekovas pripažįsta, kad lietuviai dar neturi išugdyto įpročio planuoti pirkinius. žmonės mieliau eina į parduotuvę kelis kartus per savaitę, užuot vienu apsipirkimu nusiperktų visko, ko artimiausiu metu reikės. Būtent tuo, pasak E. Šičkaus, galima paaiškinti didžiulius pirkėjų srautus prekybos centruose. Apsipirkimo įpročiai daro tiesioginę įtaką „Merkio produktų“ klientų skaičiui.
Klientų skaičių lemia ir valgymo įpročiai bei maitinimosi kultūra. „Merkio produktus“ paprastai renkasi tie, kurie gali skirti laiko maistui gaminti, gali sau leisti nusipirkti brangesnį produktą, ieško kokybės ir planuoja, ką valgys.
„Mūsų klientais tampa tie žmonės, kurie vertina mažiau, bet kokybiškai. Yra tikrai nemažai klientų, kurie sako, kad perka tik pas mus ir kad jiems nereikia daug produktų, nes mūsų produktai yra maistingi. Pas mus neperka tie, kurie nori pigiai ir daug. Turime ir tokių klientų, kurių pajamos nėra itin didelės, bet kartkartėm jie sau leidžia pasimėgauti tikru kokybišku lietuvišku produktu, – sako E. Šičkus. – Išskirčiau du „Merkio produktų“ segmentus. Tai yra mamos, kurios augina mažus vaikus, labai atsakingai žiūri į šeimos mitybą ir gali sau leisti nusipirkti šiek tiek brangesnį produktą, ir tie žmonės, kurie mėgsta gaminti, eksperimentuoti virtuvėje.“
Dalis „Merkio produktų“ klientų perka ne kasdienai, o ypatingoms progoms, šventėms su draugais ar artimaisiais. Pagrindinis klientų noras, pasak E. Šičkaus, gauti kokybišką produktą.
Beveik viską galima įsigyti ištisus metus
Pasidomėjus, ar „Merkio produktus“ galima įsigyti tik atsižvelgiant į sezoną, E. Šičkus teigia, kad beveik visi produktai parduodami ištisus metus, tik yra tam tikrų niuansų. Pavyzdžiui, žiemą viščiukai auga prasčiau, todėl juos parduodant tenka daryti poros savaičių pertrauką. Šaltuoju metų laiku vištos sudeda mažiau kiaušinių, tad ir jų įsigyti ne visada galima kiekvieną savaitę.
„Pas mus sezoniniai dalykai yra kokie 6–7, visa kita parduodama ištisus metus. Stengiamės surasti tokius ūkininkus, kurie savo produkciją galėtų tiekti be pertrūkių. Žinoma, yra tam tikrų išimčių. Tarkim, uogas ar vaisius parduodame tik tuo metu, kai jie dera. Galbūt mes galėtumėme prekiauti ir uogiene bei panašiais dalykais, bet orientuojamės į šviežius, trumpesnį galiojimo laiką turinčius produktus. Neturime tokių produktų, kurie gali ilgai stovėti. Na, nebent grikiai, kanapių arba linų sėmenų aliejus, kuris gali išstovėti iki pusantro mėnesio, ar kiaušiniai, kurie gali būti laikomi mėnesį“, – sako verslininkas.
Visa kita produkcija parduodama nepriklausomai nuo metų laiko. Ūkinius reikalus neblogai išmanantis verslininkas pasakoja, kad vasarą avys atsiveda daugiau ėriukų, bet kadangi avių jaunikliai iki metų laiko vis dar laikomi ėriukais, tai ir pavasariop, kai jauniklių vedama mažiau, galima įsigyti šviežios ėrienos. „Merkio produktų“ žuvys žiemos metu auginamos šildomame vandenyje, tai reikalauja didesnių išlaidų iš augintojų, bet klientas bet kada gali įsigyti šviežių žuvų. Ištisus metus parduodama ir elniena, kiauliena, jautiena, kiti produktai.
Visi iššūkiai įveikiami
E. Šičkus teigia, kad didžiausi iššūkiai šiame versle – ne mokesčių sistema, kuria skundžiasi daugelis verslininkų, ne konkurencija, o bendravimas su ūkininkais ir naujų tiekėjų paieška. Nors verslo aplinkoje norėtųsi didesnio su įstatymais susijusio lankstumo, E. Šičkus linkęs priimti esamas taisykles, prisitaikyti prie jų ir ieškoti patraukliausių sprendimų.
Konkurencija irgi negąsdina. Lietuvoje ir anksčiau, ir šiuo metu yra platformų, pristatančių užsakymus iki pat namų durų, bet E. Šičkui kol kas neteko susidurti su prekybininkais, kurie orientuotųsi į tokią pačią verslo nišą kaip „Merkio produktai“, tai yra – į tik šviežią ir tik lietuvių ūkininkų gaminamą produkciją.
„Konkurentų, be abejo, turim, bet jų nėra daug, kadangi šis verslas nėra jau toks paprastas. Anksčiau buvo du į mus panašūs projektai, bet jie užsidarė. Užsidaro dėl to, kad tikisi greito rezultato, greitai užauginti verslą, tikisi po dvejų, trejų ar penkerių metų jau džiaugtis pelnu. Bet rezultatas kartais ateina negreit, pradžioje reikia daug investicijų, didelio įdirbio“, – svarsto pašnekovas.
Vienas pagrindinių iššūkių, su kurio vis dar susiduria „Merkio produktų“ vadovas, – naujų tiekėjų paieška. Daugelio gamintojų nerasi internete, tad galimų partnerių tenka ieškoti per kitus ūkininkus ar miestų savivaldybes. Retkarčiais pasitaiko atsitiktinumų, kai tiesiog kelyje pamatai iki šiol negirdėto ūkio logotipais ir kontaktais apklijuotą automobilį, paskambini ir užsimezga bendradarbiavimas.
Kartais būna sudėtinga palaikyti ryšį su ūkininkais. Jie, kaip sako E. Šičkus, puikiai išmano savo sritį, bet su kai kuriais sudėtingiau kalbėti apie logistiką, rinkodarą, produktų pakavimą ar etikečių klijavimą.
„Iššūkis yra ir tai, kaip, ištikus kažkokiam netikėtumui, pavyzdžiui, sugedus abiem automobiliams, klientams laiku pristatyti užsakymus, kad jie nepatirtų nepatogumų ir nepastebėtų, jog susidūrei su problema. Mažame versle nenumatyti dalykai kainuoja daug energijos ir pastangų. O visa kita gal labiau ne iššūkiai, o darbo specifika. Tai yra darbas kaip ir visi kiti, ir viskas juda sava vaga“, – sako E. Šičkus.
V. Kazelos ir E. Šičkaus asmeninio albumo nuotr.