Aktualijos

Mažas ir vikrus šlavėjas, arba į miesto priežiūrą ateina naujos technologijos

Vytautas KAZELA. Ar daug yra Lietuvoje miestų, kuriuose rastum tris ežerus ir net keturis parkus? Jei sudėtume visus Utenos pėsčiųjų ir dviračių takus, tikrai pasiektume Molėtus. Parkai ir pėsčiųjų bei dviračių takai Utenoje atsirado per pastaruosius dvidešimt metų. Ne veltui Utenos parkai 2014-aisiais buvo apdovanoti Europos Sąjungos prizu. Gerai būtų, jei, įrengus parkus, kitas žaliąsias erdves, nutiesus pėsčiųjų ar dviračių takus, rūpesčiai ir pasibaigtų, tačiau visa tai reikia ir prižiūrėti: parkuose laiku žolę nupjauti, užtikrinti, kad pėsčiųjų takai visada būtų švarūs. Utena užima 15,1 km² ir yra 8-asis miestas pagal dydį Lietuvoje. Štai ir šiais metais užbaigus Vyžuonaičio ežero pakrančių tvarkymą pėsčiųjų ir dviračių takų ilgis dar labiau padidės. Smagiausia, kad tiek parkai, tiek dviračių ir pėsčiųjų takai yra kruopščiai prižiūrimi. Visa priežiūra gula ant UAB „Utenos komunalininkas“ pečių. Reikėtų didžiulio būrio žmonių, kad būtų galima prižiūrėti visa tai. Ir tai kainuotų labai brangiai. Į pagalbą pasitelkiama technika.
Atidesni miestelėnai jau spėjo pastebėti tai vienur, tai kitur besisukinėjančią naują mobilią šaligatvių šlavimo mašiną. Į komunalinį ūkį ateina naujos technologijos, – sakė UAB „Utenos komunalininkas“ miesto priežiūros skyriaus vadovas Gytis Stundžia. – Turėjome pasenusią, mažo našumo, dažnai gendančią šaligatvių šlavimo mašiną. Dabar įsigijome naują vakuuminę. Ji šluoja šaligatvius naudodama drėkinimo sistemą ir modernius oro srauto valymo filtrus. Ankstesnė šluodavo ir keldavo dulkes. O juk šaligatviais visada eina žmonės, kurie nėra patenkinti, patekę į dulkių debesį.
Be to, kenčia ir arti šaligatvių esančių namų gyventojai, kuriems sukeltos dulkės skverbiasi pro langus. Mes stengiamės dirbti dėl žmonių. Tai mašina, su kuria kur tik pralendam, ten ir važiuojame. Stengiamės palengvinti valytojų darbą. Jų darbas labai sunkus. O mašina važiuoja, drėkina, šluoja ir vakuuminiu būdu viską susiurbia.
Matėte, kaip mašina dirba parke valydama takus? Ji susiurbia visus medžių spyglius, jai pravažiavus šaligatvis ar takas lieka švarus kaip stalas, o rankiniu būdu sušluoti spyglius labai sunku. Po keleto dienų ir vėl reikia važiuoti, nes spyglių vis prikrenta. Yra mažų žvyruotų atkarpėlių, nuo kurių sunešamos dulkės.
Sąšlavų visada atsiranda. Du ar tris kartus ištuštinamas mašinos bunkeris, kuriame telpa 1,8 kubinio metro sąšlavų. Rudenį, kai yra tik lapai, sąšlavos keliauja prie biologiškai skaidžių atliekų. Kad šaligatviai atrodytų gerai, reikia jų neapleisti. Įrenginys turi trečią šepetį, todėl ten, kur leidžia techninės galimybės, galima jį ištiesti ir sušluoti šiukšles tarp dviejų pagrindinių šepečių. Jeigu palyja ar po vėtrų, visas miestas atrodo nepatraukliai, todėl, siekiant kuo greičiau susitvarkyti, labai praverčia tokia našiai dirbanti mašina.
Mes ir patikėjome ją dviem seniai dirbantiems, labai atsakingiems darbuotojams. Daug patogesnė vairuotojo kabina, apačia permatoma ir, jei kas ne taip, vairuotojas viską mato. Nieko nuostabaus, jei matėte mašiną darbuojantis miesto gale, o po dešimties minučių ją pamatysite jau kitame – mašinos greitis 40 kilometrų per valandą. Variklis atitinka EURO 6 reikalavimus, nes labai svarbu prižiūrint miestą neteršti gamtos. Gamintojas „Johnston“. Šios mašinos darbuojasi visoje Europoje.
Miesto priežiūrai skirta ne tik ši šaligatvių valymo mašina, bet ir „Broadway“, kuri irgi šluoja gatves. Esant ekstremaliai padėčiai, praėjus liūčiai ar vėtrai, padariniams greičiau likviduoti pasitelkiama dar viena, senesnė, gatvių valymo mašina. Prie miesto tvarkymo darbų nemažai prisideda ir moterys, kurios sutvarko ten, kur neprieina technika. Be to, reikia prižiūrėti gėlynus. Juos pasodinti ir nuravėti.
Dauguma mūsų darbuotojų yra ilgamečiai. Reikia, kad žmogus labai mylėtų savo miestą, norėtų jį matyti švarų ir žydintį. Dažnai mes tų žmonių nė nematome, nes savo darbą jie pradeda anksti ryte, kai mes dar miegame. O eidami į darbą matome jau sutvarkytą miestą.
Autoriaus nuotr.