Aktualijos

Ligoninėse sveikas maistas įtinka ne visiems

Ligoninės maistas – tema, neprarandanti aktualumo ir kelianti emocingas diskusijas. Neseniai socialinėje erdvėje uteniškiai ėmė reikšti nepasitenkinimą Utenos ligoninės pacientams tiekiamu maistu. Apie tai kalbėjome su Utenos ligoninės direktoriaus pavaduotoja slaugai Jūrate Stankevičiene, kuri sako, kad maisto kokybę nuolatos prižiūri skyrių darbuotojai, į nusiskundimus reaguojama nedelsiant, o dažniausiai nepasitenkinimas kyla dėl skirtingų mitybos įpročių – gydymo įstaigose pateikiamas maistas, ruošiamas pagal griežtus sveikos mitybos principus.
Neseniai socialiniuose tinkluose kilo diskusija dėl Utenos reabilitacijos ligoninės maisto. Kritikos strėlės skriejo dėl maisto kiekio, išvaizdos ir suderinamumo. Kodėl tai viename, tai kitame mieste vis kyla nepasitenkinimas ligoninėse tiekiamu maistu?
Kaip teisingai pastebėjote, diskusijų kyla dėl visų šalies sveikatos priežiūros įstaigų tiekiamo maitinimo. Ir visur vyrauja tos pačios temos – skonis, suderinamumas, kiekis. Manau, kad pagrindinė to priežastis – skirtingų mitybos įpročių susidūrimas. Namuose mes ne visada maitinamės sveikai, ne visada žiūrime, ką perkame, ne visada tinkamai deriname produktus. Tad atvykę į gydymo įstaigą patiriame šoką – staiga visas maistas: tiek pusryčiai, tiek pietūs, tiek vakarienė – yra pagamintas pagal sveikos mitybos principus iš produktų, kuriuose nėra žalingų priedų. Nelieka jokių nesveikų užkandžių ir padažų. O ir maisto derinimas yra kitoks. Aišku, daugumai toks maistas atrodo prėskas ar neskanus, nes mes įpratę savo skonio receptorius dirginti sintetiniais priedais, dideliais kiekiais cukraus, druskos, prieskonių ir panašiai. Tačiau sveikatos priežiūros įstaiga – tai ne namai, čia viskas yra griežtai reglamentuota.
Pacientams atrodo, kad kiekviena įstaiga pati sprendžia, ką ir kaip pirkti ar gaminti. Taip tikrai nėra. Skelbdami viešąjį konkursą maitinimo paslaugoms teikti, mes turime vadovautis Sveikatos apsaugos ministro 2019 m. pacientų maitinimo organizavimo asmens sveikatos įstaigose tvarkos aprašu. Tame apraše nurodyti draudžiami produktai, patiekalų gamybos būdai, maisto priedai, taip pat kalorijų, įvairių maistinių medžiagų, druskos, cukraus, prieskonių kiekis, daržovių ir vaisių santykis, maisto pateikimo temperatūra ir kiti reikalavimai. Visi patiekalai yra be kenksmingų priedų, pagaminti tausojančiu metodu, iš maksimaliai sveikatai naudingų produktų. Be to, meniu yra sukomplektuotas pagal sveikos mitybos ir sveikatai naudingas rekomendacijas (ko, kiek ir kada rekomenduojama valgyti ir pan.). Patiekaluose nerasite, pavyzdžiui, subproduktų, hidrintų riebalų ar genetiškai modifikuotų sudedamųjų dalių.
Jei pacientams gydytojas skiria specifinę dietą, toks meniu sudaromas pagal dar griežtesnius reikalavimus. O patvirtintų dietų iš viso turime 30, jų maisto tiekėjas turi griežtai laikytis.
Dar viena nusiskundimų tema būna maisto kiekis, ypač jo neužtenka vyrams.
Taip, girdime tai. Nustemba ir ką tik atvykęs pacientas, ir jo aplankyti atėję giminaičiai, pamatę porcijų dydį. Tačiau pamirštame, kad dauguma

mūsų dažniausiai per dieną suvartojame didesnį kalorijų kiekį, nei reikėtų, ištampome skrandį, tada puolame prie dietos, sporto ir t. t. Sudarant gydymo įstaigų meniu, griežtai laikomasi nustatyto dienos kalorijų kiekio, be to, čia pacientai daugiausia ilsisi, nevykdo jokios intensyvios fizinės veiklos, nedirba fizinių darbų. Maitinantis sveiku, lengvai virškinamu maistu, pailsi ir jų virškinimo sistema. Tą pastebi ir patys pacientai, kai po poros dienų pajunta, kad tokių porcijų visiškai užtenka, ir artimųjų atneštas maistas nereikalingas.
Dar būna, kad pacientai pasigenda daugiau sezoninių vaisių ar daržovių, tačiau, kaip jau minėjau, mes turime laikytis nustatytų dietų, o jose reglamentuotas ir šių produktų kiekis. Be to, šiandieninės mitybos specialistai jau labai įtariai žiūri į daugumą šiuolaikinių vaisių, nes vienuose yra per daug cukraus, kiti nerekomenduotini dietinei mitybai dėl rūgščių ir pan. Mūsų meniu negali varijuoti pagal sezoną, nes nėra tokio dalyko kaip vasaros valgiaraštis, žiemos valgiaraštis. Valgiaraščiai yra patvirtinti vienodi visiems metams pagal sveikos mitybos principus. Tad gydantis pas mus labiau rekomenduočiau atkreipti dėmesį į maisto derinimą, gamybos būdą ir bent šiek tiek sveikos mitybos principų ir įpročių parsinešti namo.
Kodėl pačios gydymo įstaigos negamina maisto ir kiek turite įtakos maisto tiekėjui, kad jis užtikrintų maisto kokybę?
Pasirinkimas gydymo įstaigoms atsisakyti maisto gamybos funkcijų padarytas jau seniai. Dabar būtų be galo brangu grįžti prie gamybos, nes nebeturime nei įrangos, nei personalo. Be to, manau, kad gydymo įstaigos pagrindinė funkcija yra gydyti, o ne rūpintis, kur rasti virėjų ar kokybiškų maisto produktų. Mūsų konkursą laimėjęs maisto tiekėjas yra stambi įmonė. Jie maistą tiekia daugeliui viešojo sektoriaus įmonių, tad produktus perka dideliais kiekiais, turi patikimus tiekėjus, daug darbuotojų, gali lengvai pakeisti susirgusius ir pan.
Manau, kad dabartinis variantas, kai šią paslaugą perkame, yra tikrai geras. Mes turime daug įrankių maisto tiekėjui kontroliuoti. Kaip jau minėjau, mūsų valgiaraščiuose vietos improvizacijai nėra daug, tiekėjams pateikiamos labai griežtos Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytos taisyklės ir reikalavimai. Ligoninėje yra komisija, kuri periodiškai tikrina, kaip tiekėjas laikosi visų tų reikalavimų. Jei nustatomi neatitikimai, kalbama su tiekėju, kuris visada reaguoja į mūsų pastabas.
Pavyzdžiui, jei kalbame apie neseniai socialiniuose tinkluose pasidalytu skundu dėl maisto išvaizdos, tai mūsų darbuotoja dar iki jam pasirodant pastebėjo patiekalų neatitikimą mūsų lūkesčiams ir kreipėsi į maisto tiekėją su pastaba dėl estetinio vaizdo. Į pastabą buvo sureaguota nedelsiant. Ką, beje, tame pačiame socialiniame tinkle pastebėjo ir pacientai. Tad tikrai noriu pabrėžti, kad tiek skyrių vedėjai, tiek slaugytojai ir kitas personalas rūpinasi ne tik mūsų pacientų sveikata, bet ir tuo, kad jie valgytų sveiką, kokybišką ir estetiškai atrodantį maistą.
Dabar, kai dėl esamos pandeminės situacijos ir visų mūsų bei pacientų saugumo maistas yra tiekiamas uždaruose plastikiniuose induose, mūsų darbuotojams pamatyti, kas tiekiama pacientams, yra sunku, tad norėtume, kad pacientai iškart informuotų mus, jei mato, kad maistas yra netinkamos temperatūros, išvaizdos ar skonio.
Asta Kulionė