Aktualijos

Eismo saugumo specialistai: didžiąją dalį nelaimių keliuose lemia emocijos

Visoje Europoje jauni – 16–24 m. – vairuotojai avarijose žūsta vidutiniškai 1,7 karto dažniau. Lietuvoje šis skaičius yra 1,3 karto didesnis nei Europos Sąjungos vidurkis. Mažesnį nei vienų metų stažą turintys vairuotojai sukelia 12 proc. visų eismo įvykių mūsų šalyje. Tai viena iš temų, šiandien aktualių visai Europai, aptartų pirmą kartą Lietuvoje, Kauno Vytauto Didžiojo universitete (VDU), vykusioje tarptautinėje eismo psichologų konferencijoje.
Konferencijoje dalyvavo eismo saugumo specialistai iš Belgijos, Čekijos, Austrijos ir Vokietijos. Pasak vienos iš konferencijos organizatorių VDU Psichologijos katedros docentės Lauros Šeibokaitės, ši konferencija – pirmas šalyje tokio masto renginys, kuriame apžvelgiamos eismo saugumo tendencijos ir šioje srityje kylantys iššūkiai: „Lietuvos psichologų žinios ir tyrimai yra puikiai vertinami visoje Europoje, tad džiaugiamės turėdami progą žymiausius šio žemyno specialistus atvežti į mūsų šalį ir parodyti visuomenei, su kokiomis problemomis susiduriama kitose valstybėse.“
Grėsmė kelyje – polinkis nusižengti pakartotinai
Belgijos kelių saugumo tyrimų instituto „Vias“ atstovas Ludo Kluppelsas dėmesį atkreipia į vadinamuosius recidyvistus – dažnai eismo taisykles pažeisti linkusius asmenis. Pavyzdžiui, net 71 proc. kartą už vairavimą neblaiviam nubaustų eismo dalyvių analogišką pažeidimą padaro dar kartą 5 metų laikotarpiu, o vidurkis iki kito pažeidimo yra 786 dienos. Daugiausia pažeidėjų – net 87 proc. – būna sugaunami prie vairo tuomet, kai jiems yra atimta teisė vairuoti. Kovos būdų H. Kluppelsas siūlo ne vieną – techninės galimybės šiuo metu yra labai didelės, trūksta tik politinės valios kai kuriems sprendimams įgyvendinti. „Eismo įvykių priežastis padėtų išsiaiškinti juodosios dėžės – specialūs įrenginiai, įrašantys automobilio valdytojo veiksmus likus kelioms sekundėms iki avarijos. Daugkartinius KET pažeidėjus nuo dar vieno nusižengimo apsaugoti galėtų įmontuota GPS sekimo sistema ar SIM kortelė, per mobilųjį ryšį perduodanti policijai automobilio judėjimo duomenis. Kuris iš šių būdų bus pasirinktas, greičiausiai tėra laiko klausimas“, – teigia eismo saugumo specialistas.
Nelaimes lemia emocijos
Psichologės L. Šeibokaitės teigimu, nelaimes kelyje didele dalimi lemia emocijos, kurias dažnai valdyti sunkiau jaunesnio amžiaus žmonėms: „Jauni vairuotojai yra linkę rizikuoti labiau nei patyrę ir tai viena pagrindinių didesnio jų sukeliamo avarijų skaičiaus priežasčių. Įvairių vairuotojų grupių tyrimai atskleidė, jog žmogaus psichika turi didelę įtaką eismo saugumui, o jaunuoliai yra pažeidžiamesni, greičiau pasiduoda emocijoms.“
Jos bei kolegių prieš kelerius metus atliktame tyrime buvo siekiama nustatyti jaunų vairuotojų polinkį į eismo nusižengimus. Tyrime savanoriškai dalyvavo 598 vairuotojo pažymėjimą tik ką gavę žmonės, iš kurių 12,5 proc. per pirmuosius metus bent kartą nusižengė eismo taisyklėms, o 3,5 proc. (21 asmuo) pateko į eismo įvykius. Didžiąją dalį jų – 16 – sukėlė patys tyrimo dalyviai.
Organizatorių inf.