Rasa MILERYTĖ
Jie myli, kenčia, nori būti laimingi. Dažnai turi specifinių interesų, kuriais labai giliai domisi ir kuriuos gerai išmano. Supranta, kad yra kitokie, ir dėl aplinkinių požiūrio į juos bei galimų nesėkmių nuolat jaučia didelę įtampą, dėl to dažnai renkasi vienatvę. Jų mąstymas – nestandartinis, jie pajėgia suvokti kitiems neįkandamus sudėtingus dėsningumus. Tai – autizmo spektro sutrikimą turinčios asmenybės. Pasak specialistų, kalbant apie autizmo spektrą svarbiausias klausimas turėtų būti ne „kodėl vaikas yra toks?“, o „kaip kuo geriau jį suprasti ir padėti atskleisti gabumus?“
Autizmas – ne liga
Autizmo spektro sutrikimas – neurologinis raidos sutrikimas, lemiantis vaiko nepakankamų socialinių įgūdžių, kalbos ir elgesio vystymąsi ar jo sulėtėjimą. Pažangūs šių laikų diagnostiniai metodai leidžia autizmą nustatyti labai anksti – jau nuo 18-os mėnesių. Autizmo spektro sutrikimas formuojasi kūdikiui dar esant motinos įsčiose ir lydi visą gyvenimą. Labai svarbu pabrėžti, kad tai nėra liga. Utenos Vyturių progimnazijoje dirbanti psichologė Rūta Vansevičiūtė sakė, kad pagrindinius šio sutrikimo simptomus dažnai lydi kiti sutrikimai, ne mažiau varginantys autistišką asmenį ir jo šeimą. Kiekvienam vaikui autizmo spektro sutrikimas pasireiškia individualiomis formomis.
Autizmo spektro sutrikimą turinčiam vaikui kyla sunkumų bendraujant, jam sudėtinga formuluoti rišlius sakinius, sudėtinga išreikšti savo jausmus ir norus bei suprasti kitus, būdingi stereotipiniai judesiai ir rutinos poreikis.
„Mokslas vis dar neturi vienareikšmiško paaiškinimo, kodėl vaikai gimsta su autizmo spektro sutrikimu. Kol kas žinoma tik tiek, kad tai nulemia genetiniai ir aplinkos veiksniai. Vaikui esant gimdoje jo smegenys pradeda vystytis kitaip, nei įprasta. Tai neatsitinka po vaiko gimimo, – žiniomis dalijosi psichologė. – Labai svarbu pabrėžti, kad nei mama, nei tėtis nėra kalti dėl to, jog vaikas gimė su autizmo spektro sutrikimu.“
Nuo šio sutrikimo nėra vaistų, todėl labai svarbu, kaip sakė psichologė, kuo anksčiau pradėti tinkamą, vaiko poreikius geriausiai atitinkantį ugdymą. Kad viskas vyktų sėkmingai, svarbu užtikrinti tėvų ir specialistų (psichologų, socialinių pedagogų, logopedų, mokytojų, mokytojo padėjėjų ir apskritai visos supančios aplinkos) bendradarbiavimą.
Tęsinį skaitykite 2021 02 20 „Utenyje“