Birutė Davidonytė
Dovydas Pancerovas
Lietuviškose transporto įmonėse masiškai išnaudojami tolimųjų reisų vairuotojai. Jie verčiami mokėti nelegalias pinigines rinkliavas ir darbdavių išgalvotas nuobaudas, taip pat – klastoti darbo laiko apskaitą ir pažeidinėti taisykles. „Laisvės TV“ žurnalistinis tyrimas rodo, kad tokia praktika egzistuoja net ir didžiausiose transporto įmonėse: „Girtekoje“, „Hoptransoje“, „Vlantanoje“. Pastarosios įmonės teisininkė „Laisvės TV“ siūlė susitarti, kad tyrimas nepasirodytų. Pastaruoju metu darbuotojus ginančios profsąjungos ir su prekyba žmonėmis kovojančios organizacijos garsiai kalba apie Lietuvoje suklestėjusį imigrantų išnaudojimą. Viena iš dažniausiai minimų sričių – krovinių pervežimo verslas. Šis sektorius yra labai svarbus Lietuvos ekonomikai, mat sukuria apie 8 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP). Lietuviškos transporto įmonės plečiasi, turtėja ir įsitvirtina Vakarų Europos krovinių pervežimo rinkose. Pavyzdžiui, „Girteka“ skelbiasi esanti didžiausia transporto bendrovė visoje Europoje, o jos savininkas Mindaugas Raila yra antras turtingiausias žmogus Lietuvoje. Tačiau tokia transporto verslo sėkmė turi ir nematomą kainą. Ją sumoka imigrantai. Šiuo metu lietuviškose transporto įmonėse dirba apie 77 tūkst. tolimųjų reisų vairuotojų, tačiau lietuvių beveik nebeliko. Net 69 tūkst. vairuotojų yra imigrantai iš trečiųjų šalių: Ukrainos, Baltarusijos, Rusijos, Tadžikistano, Uzbekistano ar net Indijos. Imigrantai ne tik sutinka dirbti už mažesnį atlyginimą, bet ir paklūsta neteisėtiems darbdavių reikalavimams mokėti duoklę, susitaiko su prastomis darbo sąlygomis ir nelegaliomis išskaitomis iš algos. Neįmanoma pasakyti tiksliai, kiek imigrantų vairuotojų Lietuvoje patiria išnaudojimą, bet galima įtarti, kad nemaža dalis. Vien pernai darbo ginčų komisijos gavo daugiau nei tūkstantį vairuotojų skundų – transporto sektorius pagal tokius skundus yra absoliutus lyderis. Profsąjungos tvirtina kiekvieną dieną sulaukiančios naujų skundų dėl neteisėto elgesio su vairuotojais. „Laisvės TV“ tyrime detaliai parodoma, kaip Lietuvoje veikia tokios imigrantų išnaudojimo schemos. Tyrime atskleidžiama, kad šios schemos sudaro sąlygas Lietuvos transporto įmonėms ne tik turtėti, bet ir išvengti dalies mokesčių. Šios problemos nėra pavieniai atvejai ar atskirų vairuotojų istorijos. Tai – masinis reiškinys, įprasta praktika, kurią taiko net ir pačios didžiausios lietuviškos transporto įmonės.
Tęsinį skaitykite 20210 04 17 „Utenyje“