Vairuoju

Kaip veikia galinių ratų pavara?

Galinių ratų pavara pagerina sportinio automobilio valdymą. Taip yra dėl to, kad jėgainė sukimo momentą perduoda galinei ašiai. Tačiau ar geresnis sukibimas nėra kaina, kurią vairuotojas turi sumokėti, kad išvengtų kitų sunkumų ar net avarijos?

Šiais laikais galinių ratų pavara dažniausiai siejama su sportiniais automobiliais. Tačiau taip buvo ne visada. Nuo pat automobilių istorijos pradžios už automobilių judėjimą buvo atsakingi galiniai ratai. Tik laikui bėgant technologiniai pokyčiai pasuko link FWD ir AWD sprendimų.

Automobilių remonto paslaugų paieškos platformos Motointegrator.com atstovo Mindaugo Šerėjaus teigimu, klasikiniuose galiniais ratais varomuose automobiliuose naudojama tokia sistema. Variklis, toks pats kaip ir priekiniais ratais varomuose automobiliuose yra priekyje (priešais ašį), o jo galia per kardaninį veleną perduodama tiesiai galinei ašiai. Šis variantas pasitaiko dažniausiai, nors yra dar keturi kiti galinių ratų pavaros tipai.

„Kadangi pavaros agregatą galima montuoti tiek už galinės ašies, tiek prieš ją, tiek virš jos, tiek tarp priekinės ir galinės ašies, labai svarbu, kad skirtingų tipų pavaras galima būtų naudoti nepriklausomai nuo transporto priemonėje naudojamų degalų rūšies“, – sako M. Šerėjus.

Klasikinio galiniais ratais varomo automobilio variklis yra priekyje, tačiau su pavarų dėže viskas yra kitaip. Kartais, kaip ir priekiniais ratais varomuose automobiliuose, ji būna priekyje, o kartais perkeliama į automobilio galą, siekiant geriau paskirstyti svorį.

Galinių ratų pavaros pranašumai ir trūkumai

Galinė pavara turi daug pranašumų. Pirmasis ir pagrindinis yra jau minėtas važiavimo ir vairavimo funkcijų atskyrimas. Galiniai ratai perduoda varomąją jėgą ir gali perduoti didesnį sukimo momentą. Todėl priekiniai ratai gali reaguoti į tikslų važiavimo krypties nurodymą. Tai pagerina sukibimą ir leidžia patyrusiam vairuotojui labiau mėgautis vairavimu.

„Be to, naudojant galinių ratų pavaros sprendimą, automobilio padangos dėvisi tolygiau, mechanikas, keisdamas sudedamąsias dalis, gali lengviau juos pasiekti, priekinė ašis yra paprastesnės konstrukcijos, inžinieriai gali geriau patobulinti svorio paskirstymą automobilyje“, – aiškina M. Šerėjus.

Anot jo, pavaros, perduodančios galią galiniams ratams, trūkumai pasireiškia tada, kai vairuotojas važiuoja ne sausu asfaltu. Dėl drėgmės ar blogų sąlygų žiemą padidėja ratų praslydimo rizika. Slydimas gali pasireikšti ne tik greitai įveikiant posūkį, bet net ir važiuojant žiedine sankryža. Važiavimas slidžia kelio danga automobiliu su galinių ratų pavara reikalauja arba gerų vairavimo įgūdžių, arba įvairių šiuolaikinių pagalbinių vairavimo sistemų.

Automobilių su galinių ratų pavara gedimai

Automobilio transmisija – tai įvairių mechanizmų, kurie važiuojant variklio galią perduoda ratams, rinkinys, todėl šie mechanizmai gali susidėvėti.

„Paprastai vairuotojai, turintys tokio tipo automobilius, turi keisti kardaninių velenų pakabas (guolius), kardaninių velenų kryžmines jungtis, diferencialus ir varančiąsias ašis (tiltus). Taip pat gali prireikti pasikeisti ir varančiųjų tiltų krumpliaračius bei varančiųjų tiltų guolius“, – galimus gedimus vardija M. Šerėjus.

Gali būti, kad transmisijos elementai yra patvaresni automobiliuose su galinių ratų pavara nei varomuose priekiniais ratais. Nepaisant to, jų keitimo kaina gali būti kelis kartus didesnė. Be to, bėgant metams didėja gedimo rizika. Tai verta turėti omenyje perkant naudotą automobilį su galinių ratų pavara.